EU state closes liberal Russian TV channel

Fight Censorship, Share This Post!

Latvia cited security reasons for cracking down on TV Dozhd

Latvia’s media regulator has revoked the broadcast license of the exiled liberal Russian network TV Dozhd (TV Rain) after an anchor claimed live on air that it had been helping the Russian military. The channel  has since said the anchor misspoke and promptly fired him.

Latvia’s National Electronic Mass Media Council (NEPLP) cited cases in which the channel showed a map depicting Crimea as Russian territory, called the Russian troops “our army,” and expressed “possible support for the Russian Army,” according to news agency LETA. The regulator also noted that TV Dozhd does not provide subtitles in Latvian in its shows.

“The NEPLP is convinced that the management of TV Rain does not understand and does not realize the significance and seriousness of the violations and, therefore, cannot operate on the territory of Latvia,” the regulator’s head, Ivars Abolins, said.

The regulator previously fined the channel €10,000 ($10,538) for displaying Crimea as part of Russia rather than Ukraine.

Read more

A tweet urging Latvian security services to react to Aleksey Korostelyov’s on-air remarks.
Exiled Russian TV channel sacks host amid pressure from EU member

The recent controversy erupted on Thursday when anchor Aleksey Korostelyov said: “We hope that we have helped many service members, including, for example, with equipment and basic comforts on the frontline.” The channel previously encouraged drafted Russian reservists to email their stories from the frontline.

Korostelyov’s comments caused outrage in Ukraine and Latvia, especially since TV Dozhd openly opposes Russia’s military operation in the neighboring country, which was launched in late February.

The anchor quickly said that he had misspoke. TV Dozhd Editor-in-Chief Tikhon Dzyadko stated that the outlet “has never helped to equip the Russian Army, on or off the frontline, and will never do so.” Dzyadko acknowledged that Korostelyov’s words “created an impression” that the channel had been aiding the Russian troops. The anchor was then fired.

TV Dozhd was launched in 2010. Its hosts and guests are often openly critical of the Russian government. The Russian authorities banned the channel in early March, accusing it of promoting “extremist activities and violence,” as well as spreading “deliberate lies” about Russian troops in Ukraine. TV Dozhd had since begun broadcasting from Latvia, after its staff relocated from Russia.


This post has been republished with implied permission from a publicly-available RSS feed found on RT. The views expressed by the original author(s) do not necessarily reflect the opinions or views of The Libertarian Hub, its owners or administrators. Any images included in the original article belong to and are the sole responsibility of the original author/website. The Libertarian Hub makes no claims of ownership of any imported photos/images and shall not be held liable for any unintended copyright infringement. Submit a DCMA takedown request.


Fight Censorship, Share This Post!

-> Click Here to Read the Original Article <-

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.